Måling af Beboertilfredshed hos Thisted Bolig

Læs interview med Pia Poulsen fra Thisted Bolig her.

”Hurtighed og høj kvalitet gav mange besvarelser blandt beboere i Thisted Bolig”

Hvordan sender man en beboeranalyse ud elektronisk? Og hvordan får man indsamlet besvarelser og opnår en høj besvarelsesprocent? Disse spørgsmål fik Thisted Bolig til at hyre Lau B. Laursen, da de skulle finde ud af, hvad beboerne mente om Thisted Bolig

Det vigtigste Lau gjorde for os var at levere teknisk service og hjælp med at få resultaterne indsamlet. Det havde vi ikke selv tid til i en travl dagligdag.

Sådan siger Pia Poulsen fra administrationen i Thisted Bolig, der er et alment boligselskab med 1300 boliger i Thy og Thisted.

I begyndelsen af 2022 tog de, via Danmarks Almene Boliger, BL, kontakt til Lau B. Laursen fra Sermo, da de ønskede hjælp til at gennemføre en beboeranalyse.

-Vi havde en formodning om, at vores beboere var tilfredse, men vi vidste det reelt ikke. Derfor ønskede vi at få lavet en beboeranalyse. Og da vi blandt andet havde brug for teknisk ekspertise til at få gennemført analysen, så valgte vi hyre Lau B. Laursen, fortæller Pia Poulsen.

Thisted Bolig havde helt konkret brug for hjælp til at sende undersøgelsen ud og viden om, hvordan de kunne få fat i de beboere der ikke kunne svare elektronisk.

Derudover ønskede vi at tilføje ekstra spørgsmål til den standardundersøgelse som BL havde. Blandt andet omkring, hvilke grønne løsninger beboerne efterspurgte. Her var Lau god til at formulere de ekstra spørgsmål og også den introtekst som fulgte med undersøgelsen. Det så professionelt ud og var sat pænt op, fortæller Pia Poulsen.

Da svarprocenten var høj nok og Thisted Bolig fik rapporten tilbage, så havde Lau bearbejdet den visuelt, så det var nemt for Pia Poulsen og hendes kolleger at få et hurtigt og nemt overblik over besvarelserne.

For eksempel var de kommentarer, som beboerne havde tilføjet til forskellige spørgsmål sat op på en liste, så det var nemt at finde dem. Det betød blandt andet, at vi fandt ud af, at beboerne overordnede var tilfredse med den service vi tilbød, men at 15 procent af respondenterne ønskede bedre muligheder for personlig betjening”

Hurtigheden og kvaliteten i Laus arbejde er super god. Vi fik en høj besvarelsesprocent og en god feedback fra beboerne, siger Pia Poulsen.

Læs mere om beboerundersøgelse: Klik her