"Firmaets kommunikation er i top. De er altid tilgængelige og en fornøjelse at samarbejde med". Gitte Hodde, BL-Danmarks Almene Boliger

Kundetilfredshed

Hvorfor skal man lave kundetilfredshedsanalyser?


Der er mange grunde til at lave kundetilfredshedsanalyser, da virksomheden således sikrer et kendskab til deres kunder og kundernes behov, ønsker, krav og forventninger. Virksomheden viser desuden at de sætter kunderne i centrum. Med tilfredshedsanalyser kan virksomheden få svar på hvor god service kunderne oplever hos dem, og hvor let det er at lave forretning med virksomheden.

Typer af analyser

Sermo har altid formålet helt klart når vi gennemfører en markedsanalyse. Afhængigt af hvad virksomheden ønsker at afdække, er der forskellige metoder til at gøre dette, f.eks.:

• Explorativ analyse: Hvad er væsentligt lige nu?
• Deskriptiv analyse: Hvad sker der lige nu?
• Forudsigende analyse: Hvad sker der hvis?
• Konkret beslutningsstøttende analyse: Hvilket valg skal vi træffe?
• Feedback analyse: Hvordan klarer vi os?

De fleste tænker på feedback analyse, når de taler om kundeanalyse, hvor virksomheden vil gerne have en status på kundens opfattelse af samarbejdet. Men markedsanalyse værktøjerne kan anvendes meget bredere. Ved at anvende analyserne løbende og proaktivt er virksomheden i stand til at træffe bedre beslutninger, udvikle virksomhedens strategi og til at justere arbejdsprocesser og fokusområder. Formålet med analysen er at skabe forandring!